Hallo Bandoeng!

Theatervoorstelling over een Indische erfenis

Een indringend en ontroerend verhaal over een Indische erfenis, vormgegeven in een aangrijpende en liefdevolle muzikale theatervoorstelling. Geïnspireerd op verzwegen Indische familieverhalen. Ze moeten verteld worden.  Juist nu, omdat het nog kan. En juist nu, omdat wij dit jaar 75 jaar vrijheid vieren en erkenning van gebeurtenissen in de geschiedenis voor velen belangrijk zijn. 

Actrice en theatermaakster Loulou Rhemrev graaft met deze theatervoorstelling in haar familiegeschiedenis op zoek naar antwoorden op vragen die haar leven beheersen. In hoeverre bepaalt haar Indische achtergrond haar identiteit? En, zit familiegeschiedenis in je genen? De voorstelling is in het seizoen 2020/2021 in de Nederlandse theaters te zien.

Bij Hallo Bandoeng! is Afke betrokken als communicatie-adviseur.
De voorstelling is nog te boeken! Neem gerust contact met mij op voor informatie.

Loulou Rhemrev is van Indische afkomst. Naast geromantiseerde verhalen over de Tempo Doeloe kreeg zij een onbegrepen spanning mee van haar vader. Het bleken diepliggende ‘geheimen’ die werden verzwegen. Zij zocht antwoorden maar durfde er niet naar te vragen. Hallo Bandoeng! is een voorstelling geïnspireerd op een vader-dochterrelatie en de ‘erfenis’ die ieder kind meeneemt vanuit zijn ouders. Wat als die erfenis een traumatische belevenis is geweest en de familie daarover zwijgt? De voorstelling Hallo Bandoeng! gaat over de waarde te weten waar je vandaan komt. En over de vraag hoe dat je identiteit bepaalt.

De voorstelling

In een vergeten ruimte tracht een telefoniste al 40 jaar lang oude verdwaalde berichten uit de ether op te vangen. Berichten die Nederland nooit hebben bereikt. Om familiegeheimen uit het voormalig Nederlands-Indië te ontrafelen en de pijnlijke 'radiostilte' te doorbreken. De enige persoon die haar antwoorden kan geven, is haar vader. Maar hij zwijgt. Radio Kootwijk vormde sinds 1929 de basis voor gesprekken met geliefden aan de andere kant van de wereld. Mensen die dachten hun dierbaren nooit meer te kunnen spreken, hadden plots rechtstreeks contact met Nederlands-Indië. Twee werelden, zo verschillend, werden in enkele minuten met elkaar verbonden. Maar wat als het contact door een oorlog wordt verstoord? Radiostilte.

Hallo Bandoeng! blijft niet hangen in de Tempo Doeloe, maar wordt overvallen door de oorlog en de Jappenkampen, de onafhankelijkheidsstrijd, het vluchten en tenslotte de wederopbouw in Nederland. Vanaf dat moment was er radiostilte. Letterlijk en figuurlijk. Een zwijgende generatie met een traumatische ervaring, die heeft geleerd dat leven, overleven is en dat je vooral niet moet blijven hangen in het verleden. Weggestopt en vergeten. Ontheemd en verlaten.  Verzwegen en begraven.

Reacties uit publiek

“Helemaal weggeblazen! Een korte reis door tijd, ruimte en gevoel.”

“Mooie passievolle voorstelling, bijzonder. Zó herkenbaar voor mij als Indisch meisje.”

“Hallo Bandoeng!” is een persoonlijke familiehistorie die voor velen met een Indische achtergrond een indrukwekkende ervaring zal zijn. Een ontroerende herkenning voor tweede en derde generaties maar ook voor hen die geen Indische roots hebben. Wat krijg je mee van je voorvaderen? Hoe vormt dat je identiteit? Knap gemaakt, fijn gevoelig gespeeld en op originele wijze -zonder vals sentiment en met geestige kwinkslagen- verwoord.”

Credits

Tekst en spel: Loulou Rhemrev
Tekst en regie: Folmer Overdiep
Muziek: Tom Meulman en Eva van de Poll


 

Een indrukwekkende voorstelling die eigenlijk alles bevat waar het om draait in communicatie. Over wat er gebeurt als er geen communicatie is. Als deze gebrekkig is. Of als er sprake is van miscommunicatie. Welke emoties gaan ermee gepaard? En tot welke gevolgen kan dit leiden? Zeer boeiend ook voor hen voor wie communicatie, in welke vorm dan ook, bepalend is in hun werk. 

Afke Pricker